
















KONSPEKT SYTUACJI WYCHOWAWCZYCH Z DOMINACJĄ AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ
DLA GRUPY DZIECI 5-6-L.
ZADANIA Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w parku
TEMAT:
"GIMNASTYKA"
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO:
(z podstawy programowej)
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
METODY:
czynne – zadań stawianych dziecku,
ćwiczeń,
samodzielnych doświadczeń,
słowne – instrukcje.
POMOCE:
Ø Płyta CD
Ø Magnetofon
Ø 4 obrazki pocięte w puzzle
(sportowiec biegający na stadionie, dzieci biegające w parku, piłkarze grający mecz, dzieci grające w piłkę na placu zabaw)
Ø szarfy w 4 kolorach
SYTUACJA 1
Nauczycielka włącza bardzo wesołą muzykę zachęcającą do ćwiczeń.
Dzieci wchodzą do sali i zakładają szarfy w kolorze: czerwonym, zielonym, niebieskim, żółtym (6 szarf w każdym kolorze). Ustawiamy się w kole.
Słychać radio,
gra muzyka,
proszę wstać i gimnastyka.
Ręce w górę, ręce w bok,
mały przysiad, potem skok.
Wdech głęboki 1, 2, 3
Przysiad 1, 2, 3
Marsz dokoła, gra muzyka
i skończona gimnastyka.
Zachęcanie dzieci do podjęcia rozmowy na temat ich ćwiczeń, co robiły, co to dla nich znaczy gimnastyka, itd.
SYTUACJA 2
W każdym rogu dywanu nauczycielka rozkłada tacki w kolorze szarf, które posiadają dzieci i prosi, aby te usiadły przy swoim kolorze. (podział na grupy)
Każda z grup otrzymuje niespodziankę - puzzle:
1. - sportowiec biegający na stadionie,
2. - dzieci biegające w parku,
3. - piłkarze grający mecz,
4. - dzieci grające w piłkę na placu zabaw
Instrukcja słowna: ułóżcie wspólnie i zastanówcie się, co dzieje się na obrazkach, macie kilka minut na wykonanie zadania.
SYTUACJA 3
Każda grupa ( w kolejności szybkości wykonania zadania) opisuje swoje obrazki.
Dokonanie wspólnego porównania, jak sportowcy uprawiają swoje dyscypliny, a w jaki sposób mogą to robić dzieci.
Propozycje dzieci: jak one ćwiczą?, jak ćwiczą ich rodzice?
Zaproszenie dzieci do wyjścia do parku i tam wykorzystujemy ich pomysły.
SYTUACJA 4
Przebieranie się w szatni i przejście do pobliskiego parku.
SYTUACJA 5
Ø Rozgrzewka - truchcik dookoła drzewa
Ø "Ptaki" - podnosimy wysoko głowę i obserwujemy latające ptaki, a następnie naśladujemy je ruchem i odgłosem.
Ø "Drzewo" - stajemy, jedna ręka dotyka kory drzewa, stoimy bokiem, zewnętrzna noga kreśli koła w powietrzu - zmiana ręki i nogi.
Ø "Rozsypka"- przysiady (propozycje dzieci do ilu?),
"Szukamy żołędzi" - dzieci podnoszą z ziemi żołądzie i rzucają w kierunku wskazanym przez nauczycielką
Ø "Berek" - zabawa bieżna.
Ø "Bieg po zdrowie" - bieg dzieci na wyznaczonym odcinku.
SYTUACJA 6
Powrót do przedszkola.
OPRACOWANIE :
mgr Ewa Zabłocka