• Strona Główna
  • Kontakt
  • Ramowy rozkład dnia
  • Rekrutacja na 2015/2016
  • O Przedszkolu
  • Jadłospis
  • Koncepcja pracy przedszkola
  • Podstawa programowa
  • Galeria
  • Prezentacja z balu 2014
  • Pracownicy Przedszkola
  • Oferta Przedszkola
  • Prawa i Obowiązki Dziecka
  • Dziecięcy Kodeks Zachowań
  • Aktualności
  • Dla Rodziców
  • Mamo, tato pobaw się ze mną
  • Zajęcia z udziałem rodziców
  • Zabawy z chustą animacyjną
  • Ruch w przedszkolu
  • Ćwiczenia korekcyjne
  • Zabawy z balonami
  • Edukacja zdrowotna

 

ZESTAW ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH

TEMAT:

Wzmacnianie mięśni stóp poprzez różnego rodzaju ćwiczenia specjalne

CELE:

- ćwiczenia wzmacniające mięsnie krótkie stopy i zginacze palców

- wzmacnianie mięśni długich kończyn dolnych

- kształtowanie prawidłowej postawy

MIEJSCE ĆWICZEŃ:

sala gimnastyczna

CZAS TRWANIA:

30 minut

WIEK ĆWICZĄCYCH:

5 - 6 lat

PRZYBORY I PRZYRZĄDY:

ławeczka, woreczki, piłki, szarfy, ołówki, frotki

 

PRZEBIEG:

Część wstępna:

- Czynności porządkowo - organizacyjne: sprawdzenie obecności.

Siad na ławeczce w pozycji skorygowanej

(Dzieci siedzą na ławeczce w pozycji skorygowanej, dłonie z tyłu ławeczki)

Zwrócenie uwagi na prawidłową postawę


- Podanie celu zajęć

(Stanie w szeregu)

Rozmowa na temat realizacji celów

Zachęcanie dzieci do aktywnego udziału w zajęciach

 

- Zabawa ożywiająca - wzmacnianie mięśni wysklepiających stopy

(Stanie - bieg we wspięciu)

"Zdobądź brakujący woreczek" - uczestnicy zabawy biegają po sali we wspięciu na palcach. W tym czasie prowadzący rozrzuca woreczki. Na sygnał dzieci starają się zdobyć woreczek i schować go pod stopami w dziurce. Dziecko, dla którego zabrakło woreczka sprawdza, czy komuś nie wystaje woreczek spod stóp potem następuje zmiana.  (2min.)

Wyróżnianie dzieci, które dobrze schowały woreczek i przez cały czas utrzymywały pozycję skorygowaną (woreczki w liczbie o 2-3 mniej niż dzieci.

- Ćwiczenia oddechowe

(Klęk podparty)

Dzieci w parach naprzeciw siebie w klęku podpartym w odległości 1-2 m, przejście do klęku prostego z uniesionymi rękami -wdech. Ukłon japoński z próbą dotknięcia palców partnera - wydech. (1 min.)

- Ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy

(Stanie - siad skrzyżny)

"Biegają ptaszki" - dzieci na paluszkach biegają po sali, naśladują głosy ptaków. Na sygnał - siad skrzyżny, ręce ułożone w skrzydełka. (2 min.)

Korekta niewłaściwej postawy - woreczki na głowie.

 

Część główna

 

- Ćwiczenia mięśni szyi i karku

(Stanie, RR na biodrach)

"Figury" - rysowanie głową figur geom.

 

- Ćwiczenia mięśni obręczy barkowej

(Stanie)

"Wiatraki" - 1 R kręci kółka, 2 R na biodro

 

- Ćwiczenia obręczy biodrowej i ćwiczenia grzbietu

(Klęk podparty)

"Kotek idzie na łów" - dzieci poruszają się powoli, przystają, szukają mysiej dziurki.

Zwrócenie uwagi, aby nie unosić głowy podczas ćwiczeń.

 

- Ćwiczenia oddechowe

(Siad skrzyżny)

Dzieci przyjmują pozycję skorygowaną. "Kotek" złapał myszkę - trzyma ją za ogon, raz jedną raz drugą ręką. Wdech i dmuchanie na myszkę.

Papierowe myszki na nitkach

 

- Ćwiczenia mięśni brzucha i nóg

(Siad prosty podparty)

Stopami dzieci trzymają piłkę, kolana rozchylone - obracanie piłki stopami. Drugie dziecko z pary w tym czasie klaszcze stopami. (1 min.)                           

Podział dzieci na pary, jedno z dzieci otrzymuje piłkę

 

- Ćwiczenia stóp - zabawa naśladowcza

(Siad prosty podparty)

"Kotek się myje"

- kotek myje sobie łapki                                  

- stopa jednej nogi "myje" drugą- stopa "myje" kostkę, piętę, kolano (najpierw lewą potem prawą)                                            

- stopa myje czoło, nos, brodę, szyję, ucho

 

- Ćwiczenia oddechowe

(Klęk podparty)

W klęku podpartym - uniesienie głowy w górę - wdech, głowa w dół (koci grzbiet) - wydech

 

- Ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy

(Siad skrzyżny)

RR w skurczu pionowym, w lewej ręce "kwiatek", w drugiej "świeczka" skręt głowy w lewo - wdech, w prawo - wydech.

Zwrócenie uwagi na prawidłową pozycję.

 

- Zabawa ze współzawodnictwem

(Pozycja w podporze tyłem z wysoko uniesionymi biodrami)

Zabawa "Przerzuć woreczek" - w dwóch zespołach przerzucanie woreczków z jednej strony sali na drugą w czworakowaniu tyłem. Na sygnał liczymy woreczki po każdej stronie. Wygrywa zespół, który ma po swojej stronie mniej woreczków. (2 min.)

Zwrócenie uwagi na przestrzeganie reguł. (ławeczka, woreczki)

 

- Zabawa - ćwiczenia stóp. Wzmacnianie mięśni wysklepiających stopy

(Siad skulny)

"Zwijanie chustki" - dzieci otrzymują chustki - na sygnał chowają ją pod stopy. (1 min.)       

"Pranie bielizny" - nogi ugięte, kolana na zewnątrz, podeszwy stóp skierowane do siebie. Dziecko trzyma końce chustki palcami stóp, na sygnał unosi ją do góry i wykonuje stopami ruchy naśladujące "pranie bielizny - 10-30 s. - powrót do pozycji wyjściowej.                      

"Wieszanie bielizny" - dzieci siedzą przodem do linki. Na sygnał każde dziecko chwyta chustkę palcami stóp i wieszają na lince - raz jedną, raz drugą stopą.

Zwrócenie uwagi na przestrzeganie reguł. (linka)       

 

(Stanie - marsz)

"Spętany konik" - marsz po sali z trzymaniem chustek palcami stóp. Odkładanie stopami w wyznaczonym miejscu.

 

- Zabawa - ćwiczenia oddechowe, elongacja kręgosłupa

(Stanie - przysiad)

"Wędrówka słońca"- słońce wysoko - wspięcie na palce i wdech - słońce zachodzi - przysiad kuczny i wydech.                      

 

Część końcowa

- Zabawa uspokajająca  

(Siad prosty)

"Lusterko" - nogi ugięte w kolanach - "Przejrzyj się w lusterku" - dzieci unoszą nogę i skręcają stopę podeszwą w stronę twarzy.                 

"Wytrzyj lusterko" - zwiniętą w pięść dłonią trą stopę.              

"Lusterko znika" -dzieci wracają do pozycji wyjściowej.  

 

- Zabawa uspokajająca

(Siad na ławeczce)

"Gąsienice"- stopy zginając palce wędrują w przód.

Przejście na ławeczkę. Wyróżnienie dzieci, które prawidłowo wykonują ćwiczenia.

 

- Ćwiczenie do domu

(Siad rozkroczny)

"Robienie na drutach" - NN wzniesione nad podłogę, a palce każdej stopy trzymają po jednym ołówku. Dziecko podnosi z podłogi frotkę i przekłada ją z jednego ołówka na drugi.

Przypomnienie o potrzebie częstego wykonywania ćwiczeń w domu.

 

- Czynności organizacyjno porządkowe

(Stanie)

Zbiórka w szeregu. Podsumowanie zajęć, zebranie przyborów, wyjście z sali.

Pochwała dzieci za zaangażowanie i aktywność.

OPRACOWANIE :

mgr Dorota Grymuza

mgr Ewa Zabłocka

 

 
 
Własność: Publiczne Przedszkole nr 12 im. Krasnala Hałabały w Kędzierzynie-Koźlu. Opracowanie - WK