


















ZESTAW ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH
TEMAT:
Wzmacnianie mięśni stóp poprzez różnego rodzaju ćwiczenia specjalne
CELE:
- ćwiczenia wzmacniające mięsnie krótkie stopy i zginacze palców
- wzmacnianie mięśni długich kończyn dolnych
- kształtowanie prawidłowej postawy
MIEJSCE ĆWICZEŃ:
sala gimnastyczna
CZAS TRWANIA:
30 minut
WIEK ĆWICZĄCYCH:
5 - 6 lat
PRZYBORY I PRZYRZĄDY:
ławeczka, woreczki, piłki, szarfy, ołówki, frotki
PRZEBIEG:
Część wstępna:
- Czynności porządkowo - organizacyjne: sprawdzenie obecności.
Siad na ławeczce w pozycji skorygowanej
(Dzieci siedzą na ławeczce w pozycji skorygowanej, dłonie z tyłu ławeczki)
Zwrócenie uwagi na prawidłową postawę
- Podanie celu zajęć
(Stanie w szeregu)
Rozmowa na temat realizacji celów
Zachęcanie dzieci do aktywnego udziału w zajęciach
- Zabawa ożywiająca - wzmacnianie mięśni wysklepiających stopy
(Stanie - bieg we wspięciu)
"Zdobądź brakujący woreczek" - uczestnicy zabawy biegają po sali we wspięciu na palcach. W tym czasie prowadzący rozrzuca woreczki. Na sygnał dzieci starają się zdobyć woreczek i schować go pod stopami w dziurce. Dziecko, dla którego zabrakło woreczka sprawdza, czy komuś nie wystaje woreczek spod stóp potem następuje zmiana. (2min.)
Wyróżnianie dzieci, które dobrze schowały woreczek i przez cały czas utrzymywały pozycję skorygowaną (woreczki w liczbie o 2-3 mniej niż dzieci.
- Ćwiczenia oddechowe
(Klęk podparty)
Dzieci w parach naprzeciw siebie w klęku podpartym w odległości 1-2 m, przejście do klęku prostego z uniesionymi rękami -wdech. Ukłon japoński z próbą dotknięcia palców partnera - wydech. (1 min.)
- Ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy
(Stanie - siad skrzyżny)
"Biegają ptaszki" - dzieci na paluszkach biegają po sali, naśladują głosy ptaków. Na sygnał - siad skrzyżny, ręce ułożone w skrzydełka. (2 min.)
Korekta niewłaściwej postawy - woreczki na głowie.
Część główna
- Ćwiczenia mięśni szyi i karku
(Stanie, RR na biodrach)
"Figury" - rysowanie głową figur geom.
- Ćwiczenia mięśni obręczy barkowej
(Stanie)
"Wiatraki" - 1 R kręci kółka, 2 R na biodro
- Ćwiczenia obręczy biodrowej i ćwiczenia grzbietu
(Klęk podparty)
"Kotek idzie na łów" - dzieci poruszają się powoli, przystają, szukają mysiej dziurki.
Zwrócenie uwagi, aby nie unosić głowy podczas ćwiczeń.
- Ćwiczenia oddechowe
(Siad skrzyżny)
Dzieci przyjmują pozycję skorygowaną. "Kotek" złapał myszkę - trzyma ją za ogon, raz jedną raz drugą ręką. Wdech i dmuchanie na myszkę.
Papierowe myszki na nitkach
- Ćwiczenia mięśni brzucha i nóg
(Siad prosty podparty)
Stopami dzieci trzymają piłkę, kolana rozchylone - obracanie piłki stopami. Drugie dziecko z pary w tym czasie klaszcze stopami. (1 min.)
Podział dzieci na pary, jedno z dzieci otrzymuje piłkę
- Ćwiczenia stóp - zabawa naśladowcza
(Siad prosty podparty)
"Kotek się myje"
- kotek myje sobie łapki
- stopa jednej nogi "myje" drugą- stopa "myje" kostkę, piętę, kolano (najpierw lewą potem prawą)
- stopa myje czoło, nos, brodę, szyję, ucho
- Ćwiczenia oddechowe
(Klęk podparty)
W klęku podpartym - uniesienie głowy w górę - wdech, głowa w dół (koci grzbiet) - wydech
- Ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy
(Siad skrzyżny)
RR w skurczu pionowym, w lewej ręce "kwiatek", w drugiej "świeczka" skręt głowy w lewo - wdech, w prawo - wydech.
Zwrócenie uwagi na prawidłową pozycję.
- Zabawa ze współzawodnictwem
(Pozycja w podporze tyłem z wysoko uniesionymi biodrami)
Zabawa "Przerzuć woreczek" - w dwóch zespołach przerzucanie woreczków z jednej strony sali na drugą w czworakowaniu tyłem. Na sygnał liczymy woreczki po każdej stronie. Wygrywa zespół, który ma po swojej stronie mniej woreczków. (2 min.)
Zwrócenie uwagi na przestrzeganie reguł. (ławeczka, woreczki)
- Zabawa - ćwiczenia stóp. Wzmacnianie mięśni wysklepiających stopy
(Siad skulny)
"Zwijanie chustki" - dzieci otrzymują chustki - na sygnał chowają ją pod stopy. (1 min.)
"Pranie bielizny" - nogi ugięte, kolana na zewnątrz, podeszwy stóp skierowane do siebie. Dziecko trzyma końce chustki palcami stóp, na sygnał unosi ją do góry i wykonuje stopami ruchy naśladujące "pranie bielizny - 10-30 s. - powrót do pozycji wyjściowej.
"Wieszanie bielizny" - dzieci siedzą przodem do linki. Na sygnał każde dziecko chwyta chustkę palcami stóp i wieszają na lince - raz jedną, raz drugą stopą.
Zwrócenie uwagi na przestrzeganie reguł. (linka)
(Stanie - marsz)
"Spętany konik" - marsz po sali z trzymaniem chustek palcami stóp. Odkładanie stopami w wyznaczonym miejscu.
- Zabawa - ćwiczenia oddechowe, elongacja kręgosłupa
(Stanie - przysiad)
"Wędrówka słońca"- słońce wysoko - wspięcie na palce i wdech - słońce zachodzi - przysiad kuczny i wydech.
Część końcowa
- Zabawa uspokajająca
(Siad prosty)
"Lusterko" - nogi ugięte w kolanach - "Przejrzyj się w lusterku" - dzieci unoszą nogę i skręcają stopę podeszwą w stronę twarzy.
"Wytrzyj lusterko" - zwiniętą w pięść dłonią trą stopę.
"Lusterko znika" -dzieci wracają do pozycji wyjściowej.
- Zabawa uspokajająca
(Siad na ławeczce)
"Gąsienice"- stopy zginając palce wędrują w przód.
Przejście na ławeczkę. Wyróżnienie dzieci, które prawidłowo wykonują ćwiczenia.
- Ćwiczenie do domu
(Siad rozkroczny)
"Robienie na drutach" - NN wzniesione nad podłogę, a palce każdej stopy trzymają po jednym ołówku. Dziecko podnosi z podłogi frotkę i przekłada ją z jednego ołówka na drugi.
Przypomnienie o potrzebie częstego wykonywania ćwiczeń w domu.
- Czynności organizacyjno porządkowe
(Stanie)
Zbiórka w szeregu. Podsumowanie zajęć, zebranie przyborów, wyjście z sali.
Pochwała dzieci za zaangażowanie i aktywność.
OPRACOWANIE :
mgr Dorota Grymuza
mgr Ewa Zabłocka