ZESTAW ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH
TEMAT:
Wzmacnianie mięśni stóp poprzez różnego rodzaju ćwiczenia specjalne
CELE:
- ćwiczenia wzmacniające mięsnie krótkie stopy i zginacze palców
- wzmacnianie mięśni długich kończyn dolnych
- kształtowanie prawidłowej postawy
MIEJSCE ĆWICZEŃ:
sala gimnastyczna
CZAS TRWANIA:
30 minut
WIEK ĆWICZĄCYCH:
5 - 6 lat
PRZYBORY I PRZYRZĄDY:
ławeczka, woreczki, piłki, szarfy, ołówki, frotki
PRZEBIEG:
Tok ćwiczeń |
Określenie czynności |
Pozycja wyjściowa |
Opis ćwiczenia lub zabawy |
Wskazówki org. - metodyczne |
Część wstępna |
Czynności porządkowo - organizacyjne: sprawdzenie obecności. |
Siad na ławeczce w pozycji skorygowanej |
Dzieci siedzą na ławeczce w pozycji skorygowanej, dłonie z tyłu ławeczki |
Zwrócenie uwagi na prawidłową postawę |
Podanie celu zajęć |
Stanie w szeregu |
Rozmowa na temat realizacji celów |
Zachęcanie dzieci do aktywnego udziału w zajęciach. |
|
Zabawa ożywiająca - wzmacnianie mięśni wysklepiających stopy |
Stanie - bieg we wspięciu |
"Zdobądź brakujący woreczek" - uczestnicy zabawy biegają po sali we wspięciu na palcach. W tym czasie prowadzący rozrzuca woreczki. Na sygnał dzieci starają się zdobyć woreczek i schować go pod stopami w dziurce. Dziecko, dla którego zabrakło woreczka sprawdza, czy komuś nie wystaje woreczek spod stóp potem następuje zmiana. (2min.) |
Wyróżnianie dzieci, które dobrze schowały woreczek i przez cały czas utrzymywały pozycję skorygowaną (woreczki w liczbie o 2-3 mniej niż dzieci |
|
|
Ćwiczenia oddechowe |
Klęk podparty |
Dzieci w parach naprzeciw siebie w klęku podpartym w odległości 1-2 m, przejście do klęku prostego z uniesionymi rękami -wdech. Ukłon japoński z próbą dotknięcia palców partnera - wydech. (1 min.) |
|
Ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy |
Stanie - siad skrzyżny |
"Biegają ptaszki" - dzieci na paluszkach biegają po sali, naśladują głosy ptaków. Na sygnał - siad skrzyżny, ręce ułożone w skrzydełka. (2 min.) |
Korekta niewłaściwej postawy - woreczki na głowie. |
|
Część główna |
Ćwiczenia mięśni szyi i karku |
Stanie, RR na biodrach |
"Figury" - rysowanie głową figur geom. |
|
Ćwiczenia mięśni obręczy barkowej |
Stanie |
"Wiatraki" - 1 R kręci kółka, 2 R na biodro |
|
|
Ćwiczenia obręczy biodrowej i ćwiczenia grzbietu |
Klęk podparty |
"Kotek idzie na łów" - dzieci poruszają się powoli, przystają, szukają mysiej dziurki. |
Zwrócenie uwagi, aby nie unosić głowy podczas ćwiczeń. |
|
|
Ćwiczenia oddechowe |
Siad skrzyżny |
Dzieci przyjmują pozycję skorygowaną. "Kotek" złapał myszkę - trzyma ją za ogon, raz jedną raz drugą ręką. Wdech i dmuchanie na myszkę. |
Papierowe myszki na nitkach |
Ćwiczenia mięśni brzucha i nóg |
Siad prosty podparty |
Stopami dzieci trzymają piłkę, kolana rozchylone - obracanie piłki stopami. Drugie dziecko z pary w tym czasie klaszcze stopami. (1 min.) |
Podział dzieci na pary, jedno z dzieci otrzymuje piłkę |
|
Ćwiczenia stóp - zabawa naśladowcza |
Siad prosty podparty |
"Kotek się myje" - kotek myje sobie łapki - stopa jednej nogi "myje" drugą- stopa "myje" kostkę, piętę, kolano (najpierw lewą potem prawą) - stopa myje czoło, nos, brodę, szyję, ucho |
|
|
Ćwiczenia oddechowe |
Klęk podparty |
W klęku podpartym - uniesienie głowy w górę - wdech, głowa w dół (koci grzbiet) - wydech |
|
|
Ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy |
Siad skrzyżny |
RR w skurczu pionowym, w lewej ręce "kwiatek", w drugiej "świeczka" skręt głowy w lewo - wdech, w prawo - wydech. |
Zwrócenie uwagi na prawidłową pozycję. |
|
Zabawa ze współzawodnictwem |
Pozycja w podporze tyłem z wysoko uniesionymi biodrami |
Zabawa "Przerzuć woreczek" - w dwóch zespołach przerzucanie woreczków z jednej strony sali na drugą w czrorakowaniu tyłem. Na sygnał liczymy woreczki po każdej stronie. Wygrywa zespół, który ma po swojej stronie mniej woreczków. (2 min.) |
Zwrócenie uwagi na przestrzeganie reguł. (ławeczka, woreczki)
|
|
Zabawa - ćwiczenia stóp. Wzmacnianie mięśni wysklepiających stopy |
Siad skulny |
"Zwijanie chustki" - dzieci otrzymują chustki - na sygnał chowają ją pod stopy. (1 min.) "Pranie bielizny" - nogi ugięte, kolana na zewnątrz, podeszwy stóp skierowane do siebie. Dziecko trzyma końce chustki palcami stóp, na sygnał unosi ją do góry i wykonuje stopami ruchy naśladujące "pranie bielizny - 10-30 s. - powrót do pozycji wyjściowej. "Wieszanie bielizny" - dzieci siedzą przodem do linki. Na sygnał każde dziecko chwyta chustkę palcami stóp i wieszają na lince - raz jedną, raz drugą stopą. |
Zwrócenie uwagi na przestrzeganie reguł. (linka) |
|
|
Stanie - marsz |
"Spętany konik" - marsz po sali z trzymaniem chustek palcami stóp. Odkładanie stopami w wyznaczonym miejscu. |
|
|
Zabawa - ćwiczenia oddechowe, elongacja kręgosłupa |
Stanie - przysiad |
"Wędrówka słońca"- słońce wysoko - wspięcie na palce i wdech - słońce zachodzi - przysiad kuczny i wydech. |
|
|
Część końcowa |
Zabawa uspokajająca |
Siad prosty |
"Lusterko" - nogi ugięte w kolanach - "Przejrzyj się w lusterku" - dzieci unoszą nogę i skręcają stopę podeszwą w stronę twarzy. "Wytrzyj lusterko" - zwiniętą w pięść dłonią trą stopę. "Lusterko znika" -dzieci wracają do pozycji wyjściowej. |
|
Zabawa uspokajająca |
Siad na ławeczce |
"Gąsienice"- stopy zginając palce wędrują w przód. |
Przejście na ławeczkę. Wyróżnienie dzieci, które prawidłowo wykonują ćwiczenia. |
|
Ćwiczenie do domu |
Siad rozkroczny |
"Robienie na drutach" - NN wzniesione nad podłogę, a palce każdej stopy trzymają po jednym ołówku. Dziecko podnosi z podłogi frotkę i przekłada ją z jednego ołówka na drugi. |
Przypomnienie o potrzebie częstego wykonywania ćwiczeń w domu. |
|
Czynności organizacyjno porządkowe |
Stanie |
Zbiórka w szeregu. Podsumowanie zajęć, zebranie przyborów, wyjście z sali. |
Pochwała dzieci za zaangażowanie i aktywność. |
OPRACOWANIE :
mgr Dorota Grymuza
mgr Ewa Zabłocka