















ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH PROWADZONYCH
METODĄ RUDOLFA LABANA
ZADANIA Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
1) dba o swoje zdrowie;
3) jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych w sali gimnastycznej.
TEMAT:
"PRZYSZŁA DO NAS WIOSNA"
CELE OGÓLNE:
- wspomaganie twórczej aktywności ruchowej dzieci,
- poznawanie możliwości własnego ciała,
- wyrobienie prawidłowej reakcji na przerwę w muzyce,
- wdrażanie dzieci do współpracy z partnerem,
- doskonalenie sprawności całego ciała,
- zachowanie bezpieczeństwa w czasie zabaw i ćwiczeń,
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO:
(z podstawy programowej)
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
POMOCE:
magnetofon, płyta CD,
chustki,
maska bociana
kolorowe wstążki na patykach.
PRZEBIEG:
Rodzaj ćwiczenia |
Opis |
Sposób realizacji |
Uwagi |
1. Zabawa orientacyjno porządkowa |
"Spacer po wiosennej łące". |
W rytm muzyki marszowej płynącej z magnetofonu dzieci wchodzą do sali ćwiczeń krokiem marszowym i witają się z nauczycielką słowami wypowiedzianymi raz głośno raz cicho "dzień dobry". Następnie rozchodzą się po całej sali "łące" i poruszają swobodnie, każde w dowolnym kierunku, w dowolnej pozycji, na sygnał nauczycielki - 1 uderzenie w tamburyn - wykonują wspięcie na palcach i naśladują wypatrywanie czegoś ciekawego na "łące". Dwukrotne uderzenie w tamburyn daje dzieciom znak do ponownego spaceru. |
Muzyka marszowa, tamburyno |
2. Zabawa ożywiająca |
"Harce wiosennego wietrzyka" |
Gdy popłynie muzyka z taśmy magnetofonowej (żywa, skoczna) dzieci podbiegają do koszy z różnokolorowymi chustkami, zabierają po jednej i naśladują zabawę wiosennego wietrzyka. W czasie przerwy w muzyce dzieci przyjmują dowolną pozycje nieruchomą gdyż wiatr przestał wiać. |
Muzyka skoczna, chustki |
3. Ćwiczenie wyczucia przestrzeni |
"Chwytanie motyla" |
Dzieci odkładają chustki w wyznaczone miejsce,łapią kolorowe motyle - z rozbiegu wykonują wyskok w górę do przodu z równoczesnym klaśnięciem nad głowa: z przodu i z boku - na zmianę. Naśladują chwytanie motyli. |
Muzyka |
4. Rozwijanie wyczucia płynności ruchów |
"Taniec radości" |
Dzieci ciesząc się ze schwytanych motyli tańczą w miejscu przy muzyce, a następnie w dowolnym siadzie - tańczą same ręce i stopniowo przechodzą do leżenia tyłem - tańczą same nogi. W czasie przerwy w muzyce dzieci zmieniają pozycje tańca. |
Muzyka |
5. Ćwiczenie wyczucia własnego ciała i przestrzeni |
,,Bocian i żabki" |
Po zakończonej zabawie na łące - muzyka ucichła – dzieci "zamieniają się" w żabki. Jedno dziecko otrzymuje maskę bociana. Na hasło słowne "bocian idzie" "żabki" umykają przed nim do "stawu" (wyznaczone miejsce w rogu sali). |
Maska bociana, staw |
6. Ćwiczenie wyczucia ciężaru własnego ciała |
"Przylot ptaków" |
Na zapowiedz nauczycielki - "na łąkę przylatują różne ptaki" - dzieci starają się naśladować chód różnych gatunków ptaków i glosy wydawane przez nie (np. bociana - kle-kle; kukułki - ku-ku; pisklęcia - pi-pi-pi itp.) według własnej inwencji ruchowej i głosowej. |
Muzyka |
7.Współpraca z partnerem |
Zabawa wokół drzewa" |
Dzieci dobierają się parami. Jedno dziecko z pary jest "drzewem" z rozpostartymi gałęziami - rekami a drugie bawi się wokół tego drzewa - obiega je, obchodzi na czworakach, czołga się wokół niego itp. Po pewnym czasie następuje zmiana ról. |
Muzyka |
8. Wyczucie czasu i płynności ruchów. |
"Spacer po łące" |
Po zabawie wokół drzewa dzieci spacerują przy muzyce i w dowolnym momencie biorą wstążkę z kosza, staja w miejscu i bawią się wstążkami. Gdy muzyka ucichnie układają ze wstążek dowolna figurę na podłodze. Ponowna muzyka zaprasza do spaceru i zabawy wstążkami. |
Muzyka, kolorowe wstążki na patyczkach |
9.Zakończenie |
"Pożegnanie wiosennej łąki" |
Dzieci dobierają się parami i trzymając się za ręce maszerują dookoła sali, wymachując wstążkami mówiąc rytmicznie "do-wi-dze-nia" opuszczają salę. |
Muzyka |